vrijdag 3 april 2009

Modelschetsen met bister of inkt

De opdracht in de tekenles was om het model rechtstreeks met penseel te schetsen, door vooral de schaduwen weer tegeven. Hoe hard ik ook probeerde het lukte me niet. Eerst en vooral zag ik amper schaduwen, het licht (zon en spots) kwam van alle kanten. Bovendien werkte ik op A4-formaat en kreeg ik het model er niet volledig op. Niet dat zoiets moet, maar het was wel mijn bedoeling.
Ten einde raad ben ik beginnen schetsen met potlood en dan schaduwen gaan toevoegen.
Eén tekening -waarover ik redelijk tevreden ben- geef ik hier weer. Dat is deze hieronder.
Omdat ik de schaduw te veel in losse fragmenten weergaf, heeft onze tekenleerkracht mij op deze schets getoond hoe ik deze kon verbinden. De finishing touch komt dus van haar. Dank je wel, juf!




















De volgende dag heb ik thuis aan de hand van oudere schetsen deze twee onderstaande schetsen gemaakt. Oefening baart kunst (humhum), nietwaar?



16 opmerkingen:

  1. I love the line drawings with ink wash. They are lovely.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Great life drawing going on. Agree with Elizabeth that the ink washes work really well.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. your life drawings are great. Thanks for looking at my blog. Pam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey!Is there any way to get your words translated???
    Loved your drawings with those washes...especially the second one!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Elizabeth, Luke, Pam, Ramesh: As I still learn to draw, your positive feedback is encouraging me. Thanks!

    I did find a translater, Ramesh:-)You find him in the sidebar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als ze 'from all over the world' complimenten gaan geven, zal er toch wel iets van waar zijn, denk je niet? Oefening baart dus zeker kunst :-). Mooi gedaan en vooral door blijven gaan met oefenen, dus.

    Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Кирил Божков: благодаря!

    @Brenda: Iets wel... Jaja, ik blijf oefenen:-) Jij ook, hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hello Annie,

    Think that these sketches are wonderful. Very impressive human fragments.

    Best regards!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Annie's
    that beautiful watercolor
    Congratulations

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hello Annie
    came by to encourage you ! I find working with water colours difficult so Petje af!

    greetings from oz

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Annie,

    mooi werk, eens exposeren moet kunnen...

    grotjes,
    Daniel Gustaaf

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Galina, Bondearte, Mona: Thanks for encouraging! You're very nice people.

    @DaniëlGustaaf: Ooit, misschien... en als ik eens veel tijd zal hebben om rond een thema te werken. Wie weet bij jou... Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. You have a very graceful line with your figures. I'd love to follow along. Might you consider adding a "followers of this blog" box to your site?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beautiful drawings!!!! Love the greys and cools you added in to the last one, too.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lindsay and Marian, thanks for the visit and the nice words.

    BeantwoordenVerwijderen