zondag 4 juli 2010

Tekenen naar model - Deerlijk 2010

47 cm x 55 cm / 18,5 inch x 21,65











































Van 28 juni tot 2 juli heb ik een cursus modeltekenen gevolgd bij Georges Schelstraete.


Het was zeer intensief en in combinatie met de tropische temperaturen (maandag en vrijdag 29 graden binnen) nogal vermoeiend.
Maar ik heb er veel geleerd! Het was een heerlijke week!
Volgend jaar wil ik er graag een vervolg aan breien.

's Morgens startten we me snelschetsen van 3 minuten en vanaf dag 3 werden dat snelschetsen van 1 minuut. Het werd zo snel omdat we de neiging hadden in details te blijven vast zitten. Als je maar 1 minuut krijgt ben je verplicht om de richting snel te vatten en het licht en donker vast te leggen.

Na het snelschetsen als opwarmertjes (hihi, bij 29 graden is dat opwarmen niet echt meer nodig) kregen we poses van ongeveer 10 tot 15 minuten.

Een caravageske sfeer was niet ver af... alhoewel de naam Caravaggio niet gevallen is.
We werkten in een verduisterde zaal. De modellen werden met een simpele spot van bovenuit dramatisch verlicht. Op die manier konden we tekeningen maken met een sterke clair-obscuur. Enfin, ik heb toch pogingen ondernomen...

Regelmatig zal ik enkele tekeningen op mijn blogje plaatsen, ik zal proberen de chronologische volgorde te respecteren.

Bij de bovenste tekening had ik oorspronkelijk geen haar getekend, dat heb ik er achteraf (thuis) bij gefantaseerd en bij getekend:-) Zonder haar leek het een beetje op een spook.

11 opmerkingen:

  1. Zonder tekst en uitleg,was mijn reactie:
    Supersnel werk,krachtiger dan voorheen.
    De hoogmis wenkt!grtn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Willy:
    Dat was snel! Jaja... hoogmis... dan liefst een met gospelmuziek... omwille van de 'schwung'...

    @Caio:
    Thank you, Caio!
    Since when are you a sheep;-) I received your book and will make a little blogpost about it one of these days...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Annie,

    Heel gevoelig getekend...dat is het!!!
    Vast houden wat je hier hebt gedaan, echt goede werken.

    grtjs,
    Daniel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hello,Annie.
    Nogmaals bedankt, voor de snelle, vinnige reactie's, ik zal voortaan snel, alleen nog gebruiken in de antonieme betekenis!!!
    akkoord? grtn , W. Snel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. krachtig en raak werk Annie,
    jan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg erg mooi!
    Ik ben nog maar net begonnen met tekenen, maar fijn om geïnspireerd te raken door anderen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Daniël:
    Ik zal proberen. Dank je wel!

    @Willy:
    Niet doen, want het wordt te ingewikkeld...;-) Groetjes.

    @Jan:
    Dank je wel!

    @Amelia:
    Dank je wel voor je bezoekje en je reactie!
    Ik breng je binnenkort een tegenbezoekje:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Annie, je hebt geweldige resultaten!
    technisch goed en zeer expressief!
    geweldig!
    hugs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Salut, Annie. De très belles ébauches. J'aime surtout la seconde.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Denise:
    Dank je wel voor de Nederlandstalige reactie en je woorden van lof.

    @Manel:
    Merci, Manel, à bientôt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Will:
    Dank je wel voor je bezoek!

    BeantwoordenVerwijderen